Vedtægter

§ 1. Foreningens navn og hjemsted
Foreningens navn er Egedal Softball Klub og dens hjemsted er Egedal Kommune. Foreningen er tilsluttet Dansk Softball Forbund under Danmarks Idræts-Forbund (DIF) og er underlagt disses love og bestemmelser.
§ 2. Foreningens formål
Foreningens formål er at dyrke softball og med udgangspunkt i fællesskabet og det sociale liv i klubben at udbrede kendskabet til denne idræt. Det er endvidere foreningens formål at udvikle medlemmernes lyst til at engagere sig og tage et medansvar i foreningen.
§ 3. Betingelser for medlemskab
Som medlemmer af foreningen kan optages alle der aktivt vil arbejde for foreningens formål.
§ 4. Kontingent
Til drift af foreningens formål betales et kontingent, hvis størrelse fastsættes på den ordinære generalforsamling. Indbetalingsterminer og opkrævningsform fastsættes af bestyrelsen.
§ 5. Regnskab og revision
Regnskabsåret er kalenderåret. Regnskabet revideres af foreningens revisor og fremlægges til godkendelse på den ordinære generalforsamling. Det reviderede regnskab skal være fremsendt til medlemmer senest 14 dage før den ordinære general forsamling. Foreningens midler opbevares i Danske Bank.
§ 6. Generalforsamling
Generalforsamlingen, der er foreningens øverste myndighed, afholdes hvert år i februar måned. Generalforsamlingen indkaldes med mindst 14 dages varsel pr. e-mail til medlemmer. Dagsorden vedlægges indkaldelsen.
Forslag der ønskes behandlet på mødet skal være formanden i hænde senest 7 dage før generalforsamlingen.
§ 7. Dagsorden
Dagsorden for den ordinære generalforsamling skal indeholde følgende punkter:
§ 8. Stemmeret og afstemning
Stemmeret til generalforsamlingen har de fremmødte medlemmer. Medlemmer, der er i kontingentrestance har ikke stemmeret.
Medlemmerne træffer beslutning ved stemmeflertal, undtagen i de tilfælde hvor der til afstemningen foreligger forslag til vedtægtsændringer eller opløsning af foreningen.
Forslag til vedtægtsændringer kan kun vedtages med 2/3 majoritet af de fremmødte medlemmer.
Forslag til opløsning eller ændring af foreningens formål kan kun vedtages på en særligt indkaldt generalforsamling, jf. § 12.
Afstemningen sker ved håndsoprækning, men såfremt dirigenten eller et medlem forlanger det, skal afstemningen ske skriftligt.
§ 9. Ekstraordinær generalforsamling
Ekstraordinær generalforsamling afholdes, når et flertal for bestyrelsen eller når mindst 1/3 af foreningens stemmeberettigede medlemmer skriftligt fremsætter begæring herom til bestyrelsen med angivelse af dagsorden.
Indkaldelse til ekstraordinær generalforsamling skal ske senest 14 dage efter krav er fremkommet og indkaldes med samme varsel som den ordinære generalforsamling.
§ 10. Tegningsret for foreningen
Foreningen tegnes af bestyrelsen.
§ 11. Bestyrelsen
Foreningens daglige ledelse ligger hos bestyrelsen, der består af 5 medlemmer.
Bestyrelsesmedlemmer vælges for 2 år ad gangen. Genvalg kan ske. Formand og 1 bestyrelsesmedlem vælges de ulige år, kasserer, næstformand og 1 bestyrelsesmedlem vælges de lige år.
Sekretær-funktionen varetages af en af bestyrelsens medlemmer. Sekretær-funktionen tildeles ved førstkommende bestyrelsesmøde efter generalforsamlingen.
Der vælges hvert år 2 suppleanter til bestyrelsen, som træder ind i tilfælde af et bestyrelsesmedlem forlader bestyrelsen indenfor valgperioden.
Bestyrelsen er ansvarlig overfor generalforsamlingen. Beslutninger træffes ved stemmeflertal og i tilfælde af stemmelighed er formandens stemme afgørende.
Bestyrelsesmøder afholdes så ofte formanden eller 2 bestyrelsesmedlemmer finder det nødvendigt og indkaldes med mindst 7 dages varsel.
Bestyrelsen er berettiget til at eksludere et medlem, hvis den finder særlig anledning dertil, men vedkommende medlem har ret til at forelægge sagen ved den førstkommende generalforsamling.
Såfremt et medlem udtræder af bestyrelsen inden valgperiodens udløb, indtræder suppleanten, som derefter sidder til førstkommende ordinære generalforsamling.
§ 12. Foreningens ophør
Forslag til opløsning eller ændring af foreningens formål/vedtægter kan kun vedtages på en særligt indkaldt generalforsamling. 2/3 af medlemmerne skal være repræsenteret og mindst 3/4 af de fremmødte stemmeberettigede medlemmer skal stemme for forslaget.
Såfremt der ikke er repræsenteret et tilstrækkeligt antal medlemmer, indkaldes til en ny generalforsamling, der kan træffe beslutning med kvalificeret flertal, uden hensyn til de fremmødtes antal.
I tilfælde af opløsning skal der på generalforsamlingen samtidig træffes bestemmelse om, hvilke almennyttige/almenvelgørende formål, foreningens formue/overskud, skal tilgå.
Således vedtaget på den stiftende generalforsamling den 30. november 2016.
Præstegaardsvej 17 | 3660 Stenløse